Jun 20, 2015

Rahsia Amalan 40 hari

credit to master Maza

Mengapa sesuatu amalan itu harus dilakukan di dalam 40 hari? Banyak amalan zikir orang dulu-dulu yang meletakkan syarat kena diamalkan selama 40 hari barulah berkesan.

Hadis riwayat Imam Ahmad:

  “Sesungguhnya setiap orang di antara kalian dikumpulkan penciptaannya di dalam perut (Rahim) ibunya selama 40 hari sebagai nuthfah (air mani). Lalu dalam masa 40 hari berikutnya berubah menjadi alaqah(segumpal darah). Kemudian setelah 40 hari berikutnya berubah menjadi mudhghah (segumpal daging). Kemudian Allah mengutus seorang malaikat yang diperintahkan untuk meniupkan roh kepadanya, seraya menuliskan 4 perkara iaitu menetapkan ajalnya, amal perbuatannya dan ketentuan apakah ia tergolong dalam orang yang celaka ataukah orang yang berbahagia”.

RAHSIA AMALAN...
*Sesuatu yg dilakukan secara berterusan iaitu istiqomah selama 21 hari, ia akan trbentuk menjadu satu SIKAP... Dalam tempoh 21 hari, neuro connection & neuro pathway akan menjadi satu jaringan di otak dan membentuk satu sikap... ia akan menjadi tabiat rutin..
* Apabila ia ditambah kpd 40 hari, ia akan menjadi setitis darah..
* Seterusnya jika ditambah lagi kpd 120 hari, ia akan meresap keseluruh tubuh... ini adalah bersamaan dgn jangka hayat sel darah...

# Jadikan lah sesuatu amalan baik sesuatu yg sebati dgn darah daging yg dapat melatih diri untuk takwa, bergantung pd Allah,menguasai nafsu, menjadi hebat, mendekatkn diri kpd Allah serta berfikiran positif.....

sesetengahnya menyebutkan amalan jazam..yakni menjazamkan amalan supaya sebati dengan diri.

sempena ramadhan ini mari kita sama2 menjazamkan amalan ini                                       istihgfar 100x,selowat,100x,laillahaillah 100x ,lahaulawalaquwata illa billah 100x laillahaillanta subhanaka inni kuntu minal zolimin 100x selama 40 hari..waktu terserah masing2..bagi wanita zikir datang bulan boleh amalkan tiada masalah.

selamat beramal dan istiqamah :)

No comments:

Post a Comment