May 21, 2013

nak ke mana kita beb??


As salam semua
syukur ke hadrat Illahi atas segala kurniaan yang Allah berikan kepada saya selama ni hinggalah ke saat ini

sekadar perkongsian...sementara menunggu Maghrib tadi...saya buka TV saluran Al-Hijrah..saya tak pasti apa nama rancangan tu tapi setiap bait kata-katanya buat saya tersentuh dan tersedar..

soalan yang sering kita utarakan bila kita ingin bersosial bersama rakan-rakan...
"nak ke mana kita beb?"
"nak lepak kat mana?"
so jawapan nya..pasti kita ada rancangan untuk bersantai bersama-sama
dan pasti kita pilih tempat yang selesa dan nyaman,makanan yang sedap...

tetapi pertanyaan yang buat saya tersedar
"nak kemana kita dalam kehidupan ini?"
pasti kita keliru..kita nak kemana??

saya dah tahu jawapannya...cuma mungkin kebelakangan ini saya agak terlalai dengan urusan duniawi
Ampunkan aku Ya Allah...aku hanya hambamu yang sering lalai

so saya ingin bertanya kembali kepada semua...
ke mana arah tujuan kita dalam kehidupan ini?
jawapannya...pulang kembali ke kampung asal kita...
kita kembali ke syurga...



itu jawapan yang diberikan dan pasti makin pelik
so meh saya terangkan...kenapa arah kita ke syurga?

pernah dengar,tahu atau mendengar cerita tentang...setiap bayi yang dilahirkan adalah berasal daripada syurga?
perasan atau tidak...bayi ada bau yang sangat best...yang kita pasti tak puas untuk mencium bayi  
kalau boleh lama dah gomol-gomol baby tu..heheh
sebab itulah bau syurga
bau yang kita rindukan tetapi kita TERLUPA kerana kita terbeban dengan tanggungjawab,tugasan atau hambatan yang kita lalui sepanjang kita membesar

lets recap..kita suatu masa dahulu...kita yang pernah menghuni syurga dan dipilih Allah untuk lahirkan ke bumi dan melakukan amanah dan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi serta masih lagi perlu tunaikan segala amanah tersebut sehinggalah kita dipanggil semula ke syurga

persoalan sekarang...cukupkan amalan kita di sini (dunia) untuk kembali sebagai ahli syurga?
kalau kita audit balik diri kita...kenapa kita lebih banyak lakukan perkara yang ahli neraka lakukan?
saya pasti kita semua tahu bezakan baik dan buruk dan saya juga akui saya juga tidak sesempurna mana tapi cuba sedaya upaya untuk lunaskan apa yang dipertanggungjawabkan kepada saya

saya banyak belajar tentang diri,hidup ini...berdamai dengan segala permasalahan supaya kita kembali bebas dan gembira bila menunaikan tanggungjawab di sini
dan bersedia dan gembira bila dipanggil semula...ke syurga

di sini saya bertemu dengan insan yang banyak membantu saya
mungkin saya dah jarang menghubungi teman-teman di sini...tapi saya bersyukur kerana dipertemukan dengan sesuatu yang indah dan banyak membantu dalam segala krisis dan pencarian sepanjang hidup saya

so..mungkin di sinilah bermulanya rancangan kita untuk kembali ke kampung halaman kita iaitu ke
SYURGA
# rasa sebak tiba-tiba bila teringatkan perkara yang kita rindui tetapi kita terlupa...tetapi Dia tak pernah lupakan kita

# sedikit video sekadar untuk peringatan kepada saya sendiri dan kamu yang membaca blog ini
semoga mendapat manfaat 

No comments:

Post a Comment